.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توکلی: دولت برای هر کاری باید از مجلس اجازه بگیرد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد هدفمند کردن یارانه وظیفه دولت است اما زمان، نحوه اجرا و چگونگی و مراحل و نوع پرداخت آن اجازه قانونی می‌خواهد و دولت هر اقدامی که بخواهد انجام دهد باید قبل از آن از مجلس اجازه بگیرد.

احمد توکلی در گفتگوی با «شبکه خبر» گفت: طرح اقتصادی دولت هنوز برای ما روشن نیست و در جلسه ای که با حضور نمایندگان و هیات دولت تشکیل شده بود، راه حل‌هایی مطرح شد ولی برای تامین هدف خود به نتیجه ای نرسیدیم.

وی افزود: نمایندگان ضمن استقبال از این طرح دولت، انتظار دارند طرح را کاملا ببینند بعد قضاوت کنند و تا طرح روشن نباشد ما قدرت قضاوت نداریم.

توکلی گفت: محور اصلی، هدفمند کردن یارانه‌هاست که تردیدی نیست یارانه چون برای افزایش تولیدات خاص یا حس قدرت گروه‌های خاص تخصیص داده می شود اگر سرانه و عمومی باشد ضرر می رساند و هدفمند نخواهد بود و به نتیجه نمی رسد.

وی افزود: از جمله یارانه‌ها، یارانه انرژی مثل سوخت است و گروهی که بیشتر استفاده می کنند متمولین هستند و کثیری از مردم بهره کمی می برند و طبیعی است که ما انتظار داشته باشیم بحث عوض شود.

نماینده مجلس گفت: چهار سال پیش نیز تبصره 13 قانون بودجه مطرح شد که سیاست‌های غیرقیمتی و سیاست قیمتی تغییر داده شود چرا که آثار تورمی بسیار کمرشکن حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت سوخت دامن قشر مستضعف را بیشتر گرفت.

وی افزود: بعد از اجرا شدن تبصره 13، دولت سال گذشته لایحه جامع حمل و نقل درون شهری و برون شهری را به مجلس تقدیم کرد و مجلس با اصلاحاتی آن را به تصویب رساند،که در این قانون آمده سیاست‌های غیرقیمتی و اصلاح ساختار حمل و نقل و خطوط عمومی اتوبوس و ریلی افزایش پیدا کند.

توکلی گفت: با توسعه شبکه ریلی و تقویت خطوط عمومی می توانیم قیمت سوخت را واقعی کنیم و به حداقل قیمت تمام شده برسانیم بدون اینکه فشار شدیدی به مردم وارد شود.

وی ادامه داد با پیشنهاد دولت ؛ قرار بود تا سال 1390 مرز اصلاحات جانبی ادامه پیدا کند و از سال 91 قیمت‌ها آزاد شود.

توکلی ضمن اظهار بی اطلاعی از تغییر ناگهانی تصمیم دولت افزود: دولت هر اقدامی که بخواهد انجام دهد باید قبل از آن از مجلس اجازه بگیرد، هدفمند کردن یارانه وظیفه دولت است اما زمان، نحوه اجرا و چگونگی و مراحل و نوع پرداخت آن اجازه قانونی می‌خواهد و دولت نیز آگاه است و هر زمانی که بخواهد اقدام عملی بکند، از مجلس اجازه خواهد گرفت.

وی گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها و شناسایی افراد مستضعف اقدام بسیار خوب و مثبتی است که باید از آن استقبال کرد ضمن آنکه باید اقدام اجرائی برای حذف یارانه با قانون سازگار باشد و اگر دولت قصد دارد قانون جامع برون شهری و درون شهری را اصلاح کند باید از مجلس اجازه بگیرد.

توکلی افزود: سوخت و آزادکردنش تورمی بر اقتصاد تحمیل می کند که طبق برآورد دولت بالای 50 درصد تورم اضافی است، چنین تورمی باضافه تورم موجود که بالای 20 درصدست تمام اقتصاد را دارای شوک جدیدی می کند که نه مصرف کنندگان تحمل دارند و نه تولید کنندگان تحمل می کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه مقدماتی که در قانون جامع پیش بینی شده باید اجرا شود و برای انجام آن فرصت، لازم است و دولت خودش اصرار داشت که کمتر از 5 سال نمی شود و سال 91 را برای آزادسازی قیمت‌ها در نظر گرفت.

توکلی در خصوص مطالعه این طرح گفت: هر طرح کوچک یا بزرگی محتاج مطالعات علمی است هر چه کار گسترده تر و دارای اثار عمیق تر باشد دقت‌های علمی بیشتر باید برای تبیینش صورت بگیرد چون موضوع مهم است و ابعاد بسیار وسیع و گسترده اقتصادی دارد باید تفاهمات اجتماعی بین نخبگان علمی و سیاستگذاران و بدنه اینکه می خواهد اجرا کند به حداکثر برسد و به تعبیر رئیس جمهور این طرح خود به مثابه نوعی جراحی است که اول باید مریض را اماده کنند بعد روانه اتاق عمل، و بعد از آن عمل نیز ریکاوری در نظر می گیرند و بیمار بازیابی می شود و باید تمام این مراحل دیده شود.

وی گفت: باید برای اجرای این طرح باید در فرایند مطالعه از نظرات نخبگان کشور استفاده شود و به عنوان یک طرحی که در حال بررسی است در این فرایند نظرات جمع آوری می شود و بین سیاستگذاران و نخبگان و جامعه هم با تبلیغات درست با اجزاء طرح و عوارض آن آشنا شود و تدابیر اجرایی برای جبران آن صورت بگیرد و اقدام انجام شود.

توکلی افزود: ضمن تشکر از دولت، گرچه کار کارشناسی می کند اما کافی نیست و باید به دولت تاکید کرد که تمام ابعاد را ببیند و با چشم افراد نیز ببیند.

وی گفت: من در جلسات متعدد به دولت عرض کردم مدلی که بر این اجزای طرح حاکم است باید مشخص باشد و وقتی که هدفمند کردن یارانه بیش از 50 درصد تورم اضافی ایجاد می کند در تعیین سود بانکی چه پیشنهادی دارید؟ آیا نرخ سود بانکی را با توجه به این تورم اضافی و 20 درصد در نظر می گیرید یا نه؟ که رئیس جمهور نیز اعلام کرده است پاسخی دارد ولی ما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.